Dec 05, 2022 . 4 min leestijd
What’s in a name: EenvoudigFactureren. Soms moet je het niet ver zoeken. EenvoudigFactureren is een online facturatietool ontwikkeld voor de kleine ondernemer. Wij spraken met Wim Verstuyf, oprichter van EenvoudigFactureren, over hoe deze software is ontstaan en waarom het zo populair is bij zo’n 10.000 ondernemers én hun accountants.
In 2009 werd EenvoudigFactureren door Wim online geplaatst als eenvoudige facturatietool. “Het idee was een tool zonder te veel poespas", vertelt Wim. “Heel erg laagdrempelig, dus zonder opleiding of doorverwijzing. Gewoon een account aanmaken en klaar. Voor mij begon dit als een side-project waar ik mijn ding kon doen. Het duurde enkele jaren voor het duidelijk werd dat hier best wel toekomst in zat, en pas drie jaar na de oprichting kwam de eerste betalende versie met een abonnementsformule. Nu behoren we tot de top 5 facturatietools in België en hebben we meer dan 10.000 actieve gebruikers. Ik schat dat we ondertussen ook samenwerken met meer dan 100 boekhoudkantoren.
Wat doet EenvoudigFactureren zoal? “Eigenlijk alles wat met factureren te maken heeft; het opmaken en uitsturen van facturen, maar ook offertes, bestelbonnen en leveringsbonnen. Dankzij een koppeling met de bank worden betalingen ook opgevolgd en is het mogelijk om automatische herinneringen uit te sturen. En uiteraard bieden we ook de onmisbare koppeling met de boekhoudsoftware van de accountant aan.”
“Het is erg belangrijk voor ons dat de prijs nooit een reden mag zijn om er niet mee te beginnen. Jarenlang hebben we alles gratis aangeboden, maar toen er steeds meer opties bijkwamen, hebben we uiteindelijk ook een betalende versie in het leven geroepen. Nu werken we met een beperkte, gratis versie en drie betalende abonnementstypen. De eerste 30 dagen zijn sowieso gratis om uit te proberen en daarna kies je of je verder gaat met een betalend abonnement of een beperkte gratis versie. De betalende versies zijn beschikbaar aan een heel scherpe prijs zonder verborgen kosten.”
"Onze klanten willen facturen maken zonder vast te zitten aan een duur boekhoudpakket, en dan is EenvoudigFactureren ideaal. Dankzij het klantenportaal kunnen wij zelf vanop afstand ook meehelpen met de btw-instellingen en andere boekhoudtechnische zaken. Makkelijk voor de klant, efficiënt voor ons!"
Tom Deprins - Boekhoudkantoor De kleine prins
EenvoudigFactureren is in de eerste plaats ontwikkeld voor de kleine ondernemer, maar ook accountants halen voordeel uit de software. “EenvoudigFactureren heeft een gratis klantenportaal voor accountants waarin ze hun klanten kunnen opvolgen en eventueel helpen met de dagdagelijkse werking. Daarnaast voorzien we een koppeling met de meeste boekhoudpakketten zodat de accountant de gemaakte facturen ook direct kan inladen in zijn eigen software.”
Hoewel EenvoudigFactureren bij de oprichting in 2009 uniek was, bestaan er nu al veel boekhoudprogramma’s met een facturatiemodule. Waarom kiezen accountants dan toch massaal voor EenvoudigFactureren? “In de eerste plaats door onze goede samenwerking met externe partners en platformen. Elke accountant heeft zijn eigen set van software en zoekt oplossingen voor zijn ondernemers. Belangrijk daarbij is dat de software van de ondernemer compatibel is met de software van de accountant. EenvoudigFactureren focust net op die connectie en zo komen accountants vaak bij ons uit als natuurlijke partner. Ook e-facturatie is mogelijk via een Peppol Access Point.”
“EenvoudigFactureren is een open platform dat erg intuïtief werkt. Je hebt geen opleiding of uitleg nodig, dus de accountant verliest ook geen tijd met het uitleggen van de software. We hebben ook een kenniscentrum met handleidingen en video’s. Vanaf volgend jaar gaan we ook periodieke online webinars organiseren. Ten slotte hebben we sinds kort ook een virtual trainer, Foxy, die helpt met het ontdekken van de tool op afstand.”
Een online webinar rond het gebruik van Eenvoudigfactureren kan je hier volgen.
1550 views