Terug naar alle artikels

Alexander Rahusen, CFO van Exact, over verantwoord ondernemen: “Het is geen doel, maar een drijfveer”

Expert adviseert, Sticky

May 15, 2023 . 4 min leestijd

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op Exact.com

Softwareontwikkelaar Exact heeft een duidelijke missie: bedrijven helpen toekomstbestendig te groeien. Het instrument van die missie is de slimme bedrijfssoftware waarmee kleine en middelgrote organisaties efficiënter kunnen werken. Maar er is meer. Want toekomstbestendige groei draait volgens Alexander Rahusen, Chief Financial Officer van Exact, niet alleen om efficiëntie of winstgevendheid. Meerwaarde creëren voor medewerkers, het milieu en de maatschappij is minstens even belangrijk. Hoe Exact dat doet? We legden Alexander Rahusen vijf vragen voor over verantwoord ondernemen.

1. Wat verstaat Exact onder verantwoord ondernemen?

“Allereerst is het goed om even stil te staan bij de definitie van verantwoord ondernemen. Want er worden ontzettend veel termen gebruikt om verantwoord ondernemen aan te duiden: van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) tot Corporate Social Responsibility (CSR) en Environmental, Social and Governance (ESG). Bij Exact spreken we over Verantwoord Ondernemen. Die term staat dicht bij de mensen en is allesomvattend. Voor ons gaat verantwoord ondernemen immers niet alleen om duurzaamheid of het afbouwen van de koolstofuitstoot. Het omvat ook sociale componenten, zoals een goede werkgever zijn, diversiteit en inclusie, en een bijdrage leveren aan de maatschappij.”

2. Wat kenmerkt jullie organisatie als het over verantwoord ondernemen gaat?

“Ik denk dat vooral onze betrokkenheid opvalt. En dat is essentieel, want ik geloof er rotsvast in dat verantwoord ondernemen geen doel moet zijn, maar een drijfveer. Pas dan wordt het een succes. Dat we een erg breed beleid hebben, draagt daartoe bij. Er is altijd wel een element dat je als medewerker van Exact aanspreekt, waar je je betrokken bij voelt. Bovendien is verantwoord ondernemen geen aparte afdeling, maar verweven door alle lagen van de organisatie en dus een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Ik ben er trots op dat we bij Exact die intrinsieke motivatie hebben om verantwoord te ondernemen.”

“We willen anderen inspireren ook verantwoord te ondernemen. Pas dan is onze missie geslaagd”

3. Waar ligt jullie focus en hoe brengen jullie verantwoord ondernemen in de praktijk?

“We hebben een programma met vijf pijlers. Dat omvat het verminderen van ons energieverbruik en onze koolstofuitstoot, het verruimen van diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer, het ontwikkelen van een verantwoorde toeleveringsketen, maar bijvoorbeeld ook een bijdrage leveren aan de lokale gemeenschap waarin we actief zijn. Dat doen we onder andere via onze Giving Back Days: elk jaar mogen collega's drie werkdagen aan vrijwilligerswerk naar keuze besteden. Het programma geeft ons een duidelijke focus. Bovendien koppelen we aan elke pijler targets en rapporteren we daar ook over.”

4. Wanneer is jullie missie geslaagd?

“Verantwoord ondernemen is eigenlijk al lang onderdeel van ons bedrijf, maar vroeger brachten we dat niet altijd zo expliciet onder de aandacht. Dat doen we vandaag dus wel. Want zeggen dat je iets goed doet, is niet genoeg. Je moet het ook kunnen aantonen. Daarom hebben we concrete doelstellingen geformuleerd en zijn we transparant over de resultaten die we boeken. Neem onze CO2-doelstelling: tegen 2030 willen we onze uitstoot met 50% verminderen ten opzichte van 2019. Op dit moment is onze voetafdruk al met meer dan 30% gedaald. Op onze website publiceren we jaarlijks hoe we onze doelen halen. Wat deze doelstelling betreft, beperken we onze verplaatsingen, vliegen we bijna nooit en gebruiken we groene stroom. Of onze missie geslaagd is als we alle doelen behaald hebben? Niet helemaal. We hopen namelijk met ons beleid anderen te inspireren om ook verantwoord te ondernemen. Pas dan is onze missie geslaagd.”

5. Welke tips heb je voor ondernemers die ook verantwoord willen ondernemen?

“Ga eerst aan de slag met die betrokkenheid. Focus op initiatieven die dicht bij de organisatie staan, die je fundamenteel motiveren en praat erover met je medewerkers en klanten. Zo vormen privacy en gegevensbeveiliging bijvoorbeeld een belangrijke pijler van ons eigen beleid. Het is iets waar we goed in zijn en waarmee we voor anderen een verschil kunnen maken. Verder raad ik aan om van verantwoord ondernemen geen aparte afdeling te maken. Integreer het in alle lagen van je organisatie, zodat iedereen de strategie uitdraagt. En tot slot: maak je beleid concreet, meetbaar en rapporteer over je initiatieven.”

77 views