Terug naar alle artikels

"Als je bedrijf gekocht wordt om concurrentie uit te schakelen, zal er een hogere prijs betaald worden."

Interviews

Jun 14 . 5 min leestijd

Wil je je onderneming verkopen, fuseren met een concullega of een ander bedrijf overnemen? Dat doe je niet zomaar in 1, 2, 3. We spraken met expert Dennis  Vandersmissen, bestuurder van Copter Finance, met jaren ervaring in M&A deals. “We helpen ondernemers met het structureren en realiseren van hun langetermijnvisie”.

M&A, dat staat voor Mergers en Acquisitions. Die term dekt een hele brede lading en gaat over de transacties die gebeuren tijdens fusies en overnames van bedrijven. “Bij Copter Finance zitten we aan beide kanten: de buy-side, wanneer een klant van ons een bod wil doen om een ander bedrijf over te kopen, en de sell-side, wanneer iemand zijn bedrijf wil verkopen”, vertelt Dennis. “Dit zijn hele intense momenten in het leven van een ondernemer en op dat moment willen we de betrouwbare partner zijn, die meehelpt met het structureren en opbouwen van het vermogen van onze klant”.

Hoeveel is je bedrijf waard? 

“Vroeger keek men vooral naar assets om een waardebepaling van een onderneming te maken. De huidige tendens is dat er vooral  rekening wordt gehouden met de toekomstige cashflow die een bedrijf kan genereren. Dat is ook logischer: als er geen klanten zijn of geen omzet gemaakt wordt, dan zijn die middelen niet veel waard. Concreet ga je dus kijken naar de historiek van de cijfers en de gebudgetteerde omzet en kosten van de komende jaren. Niemand heeft een glazen bol, dus uiteraard zijn dit inschattingen.”

“Een andere belangrijke factor die de waarde bepaalt, is hoe de uiteindelijke overnemer naar het over te nemen bedrijf kijkt. Puur strategisch wil een bedrijf zijn marktaandeel misschien vergroten door een concurrent weg te kopen of misschien wil iemand wel een sprong naar het ondernemerschap wagen en meteen een vliegende start nemen. Afhankelijk van de pet die de overnemer op heeft, zal die op een andere manier kijken naar de waarde van het bedrijf. Als die je bedrijf echt wil kopen om concurrentie uit te schakelen, dan zal die ook bereid zijn om er een hogere prijs voor te betalen. Zo zie je maar dat er een discrepantie kan zitten tussen de reële waarde en de betaalde prijs.”

Hoe regel je de overname?

Je bedrijf verkopen, dat stopt niet bij de waardebepaling. “Als je bijvoorbeeld je occasiewagen wil verkopen, probeer je die ook in optimale staat te brengen voor je die te koop zet. Dat is met je bedrijf net hetzelfde. Als je de tijd hebt en je wil met je bedrijf naar de markt gaan in de komende 2 tot 5 jaar, is het slim om je onderneming daarop voor te bereiden. Zo trek je meer geïnteresseerde overnemers aan.”

Hoe je dat dan doet? Dankzij een langetermijnvisie en door je te laten bijstaan door experts. “Handel alsof je nog 10 à 15 jaar verder wil met je bedrijf. De interesse voor een bedrijf waar niet meer naar de toekomst wordt gekeken, zal beduidend lager zijn. Stop dus niet met investeren, haal je bedrijf niet leeg, bouw je schulden af en blijf je stock goed managen. Uiteraard moet je dat als ondernemer niet alleen doen. Neem dus in eerste instantie contact op met je accountant, die moet je kunnen gidsen en advies geven. Als die de verdere materie niet beheerst dan zal die je doorverwijzen naar specialisten, zoals Copter Finance bijvoorbeeld.”

En wat als je wil fuseren?

“Waar wil je met je bedrijf naartoe? Wat geeft je als ondernemer gemoedsrust? Dat zijn belangrijke vragen die we met onze klanten bespreken om van daaruit de strategie te bepalen. Soms wil dat zeggen dat je beter een stand alone kan blijven, soms is het beter om met andere bedrijven samen te werken om je positie op de markt te versterken.”

Vooraleer je dus een fusie aangaat, is het belangrijk om op strategisch niveau een langetermijnvisie uit te zetten. “Een M&A transactie heeft een impact op verschillende domeinen: juridisch, fiscaal,…  Maar het meest van al op de ondernemer-eigenaar zelf, die tijdens dit traject ook psychologisch heel wat te verwerken krijgt. Door hierover in alle eerlijkheid en transparantie te spreken, proberen we ons te onderscheiden. Een gemiddelde overname heeft een gemiddelde doorlooptijd van 9 maanden bij ons op kantoor, dus het is gewoon super belangrijk om een goede, menselijke klik te hebben met je klant.”

De evolutie van M&A

De manier waarop de waarde van een bedrijf wordt bepaald, is veranderd doorheen de jaren. Maar ook op andere vlakken is er een groot verschil tussen de babyboomgeneratie en de huidige, jongere generaties. “Vroeger zag je dat bedrijven veel meer binnen de familie bleven, of de nazaten daar nu op zaten te wachten of niet. Die tijden zijn verdwenen. En dat is niet slecht, want als je vermogen wil opbouwen is het interessant om af en toe de waarde van je bedrijf na te gaan. Als je je bedrijf verkoopt kan je die waarde onmiddellijk omzetten in een prijs: dat is geld dat je kan verankeren. Voor hetzelfde geld heeft je bedrijf binnen 10 jaar de huidige waarde niet meer. Dus op tijd verkopen, kan ook een manier zijn om de toekomst van je kinderen en kleinkinderen veilig te stellen.”

“De tendens die we zien bij de jongere generatie is dat ze een bedrijf opbouwen en dan redelijk snel weer doorverkopen. Kijk maar naar de vele start-ups en scale-ups.  Op die manier kan men met het vergaarde kapitaal leverage gaan zoeken en nieuwe dingen opzetten. Dit is een zeer interessante trend die ervoor zorgt dat er veel vaker wordt verkocht. Voor babyboomers was het verkopen van hun bedrijf vaak een once in a lifetime event, jonge ondernemers doen dit vaak verschillende keren. Een interessante evolutie dus.”

626 views

Fantina Van Berendoncks

Freelance schrijver

alle artikels