Terug naar alle artikels

Payco vernieuwt payrollsector: transparante all-in-prijzen en geen termijnverbintenis

Interviews, Sticky

May 22, 2023 . 4 min leestijd

Na jaren ervaring opdoen bij Partena Professional en ASAP vond Saïd Al Farisi dat startende ondernemers en kmo’s beter verdienden qua loonadministratie. Dus nam hij ontslag en richtte hij met Payco een gloednieuw loonsecretariaat op dat zich onderscheidt op het gebied van dienstverlening, contractverbintenis en prijszetting. Wij spraken met Saïd over hoe het idee voor deze start-up is ontstaan en wat Payco zo uniek maakt. 

“Eigenlijk stond het in de sterren geschreven dat ik iets moest doen met payroll, maar het heeft even geduurd voor ik precies wist wat. En toen gebeurde het volgende. Mijn broer werkt voltijds als leerkracht, maar hij moet weinig lesvoorbereidingen maken. Tijdens de COVID-19-heisa kreeg hij het idee om een eigen kapperszaak te openen in zijn garage en dat was meteen een succes. Dus ging hij op zoek naar hulp.”

Saïd werkte toen nog bij Partena Professional, dus was het logisch dat zijn broer bij hem aanklopte. “Ik had echter het gevoel dat hij daar niet goed terechtkon met al zijn vragen. Dat voorval deed me beseffen dat de klassieke sociale secretariaten een gigantisch segment van de markt gewoon niet goed bedienen, en die opportuniteit kon ik niet laten liggen. Payco was geboren.” 

Startersbegeleiding voor werkgevers

Wat is Payco dan? “Payco is een loonsecretariaat, maar ook zoveel meer dan dat. We zijn een partner voor onze klanten. We verzorgen de volledige HR-service voor zowel start-ups als kmo’s. Denk aan loon- en personeelsbeheer, maar ook startersbegeleiding voor beginnende werkgevers en een sociaal-juridische dienstverlening. Ik merkte dat mijn broer vooral die startersbegeleiding voor werkgevers miste, en uit een grootschalig marktonderzoek merkte ik dat hij niet de enige was die met zijn vragen geen blijf wist.” 

“Veel startende ondernemers hebben grote dromen, maar ze zijn nog onwetend over de praktische gang van zaken en hoe het precies zit met de regelgeving. Dat kan snel heel erg mislopen, en dat soort drama’s wil ik met een goede startersbegeleiding vermijden.”

Keep it simple

Startende ondernemers helpen met hun zaak, het bleek makkelijker gezegd dan gedaan. “Onze missie was duidelijk, maar de praktijk volgde niet meteen. Ik zag nog te vaak die onbegrijpende blik in de ogen van mijn klanten. Ze snapten niet wat ik aan het vertellen was en ik gebruikte nog te veel moeilijke woorden. Ook mijn netwerk snapte niet helemaal wat ik nu precies aan het doen was.”

“Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat het niet aan onze klanten en netwerk lag, maar aan onszelf. Ons hoofddoel is het begeleiden van ondernemers en het wegnemen van hun zorgen. Waar liggen ondernemers van wakker? Simpel: of alles in orde is of niet. Als ze bij ons dus vragen “is het in orde?”, dan begin ik niet met een hele uitleg. Ik zeg gewoon ja of nee. Zo niet, leg ik duidelijk en in begrijpbare taal uit wat er nodig is om hun situatie in orde te maken. Kort en simpel, en de klant is gerustgesteld."

All-in-prijzen en geen termijnverbintenis

Op voorhand perfect weten hoeveel het je gaat kosten? Een unicum in de sector, maar dat kan wél bij Payco. “Niet enkel onze communicatie werd simpeler, ook de manier waarop we onze diensten aanbieden. Wij hebben één tarief per medewerker, per maand. That’s it. Geen verborgen kosten of extra’s. Je vindt onze prijzen gewoon op de website. We weten dat enkele klanten iets meer vragen hebben of een intensievere begeleiding nodig hebben, maar daar gaan we geen extra’s voor aanrekenen. Als iemand het niet begrijpt, is het omdat wij het niet goed uitgelegd hebben. Daar gaan we onze klanten niet voor straffen.” 

Een all-in-prijs voor een loonsecretariaat is op zich al vrij revolutionair, maar Payco gaat nog een stap verder. Want de klant gaat geen termijnverbintenis aan.  “Dat klopt. Je kan bij ons dus per kwartaal opzeggen terwijl je bij de andere dienstverleners een minimum van 3 jaar moet aangaan. Dat vinden wij niet kunnen. Als de samenwerking om welke reden dan ook niet goed gaat, dan mag je de klant niet verplichten om te blijven. Dat werkt toch niet? Een klant moet zich in de eerste plaats goed voelen bij zijn dienstverlener, en een onderdeel daarvan is dat hij vrij moet zijn om te mogen veranderen als hij dat wil.”

Meer weten? Bezoek hier de Payco website.

557 views