Accountant? Goed nieuws! Boekhouderstotaal fuseert met AccountancyVandaag. Ga hier naar de AccountancyVandaag website.

Terug naar alle artikels

Prijsenquête: hoeveel kost een accountant in 2023?

Artikel, Sticky

May 16, 2023 . 4 min leestijd

Hoeveel vragen je collega’s per uur? Werken we liever met forfaitaire bedragen of eerder in regie? Rekenen we minder aan voor bijberoepers vrijgesteld van btw? Om een beter inzicht te krijgen op de prijszetting in de accountancy sector, organiseerde Boekhouderstotaal afgelopen maand een grootschalige prijsenquête. Maar liefst 202 accountants vulden onze vragenlijst in en dat leverde enkele interessante inzichten op.

Wie vulden de enquête in?

Eerst geografisch. De grootste groep (32,2%) is actief in de provincie Antwerpen. Daarop volgen Oost-Vlaanderen (24,3%), West-Vlaanderen (17,3%), Vlaams-Brabant (14,4%) en ten slotte Limburg (11,4%).

Bijna de helft (44,1%) van de deelnemende kantoren heeft 1 tot 5 medewerkers in dienst en net iets meer dan een kwart (27,2%) zijn zelfstandige accountants zonder personeel. 22,3% van de deelnemende kantoren heeft 6 - 20 medewerkers in dienst. Slechts 13 deelnemende kantoren zouden meer dan 20 medewerkers hebben. Een belangrijke nuance dus in de interpretatie van de resultaten.

Hoe bezien de deelnemende kantoren zich? Als eerder een advieskantoor, een compliancekantoor of geen van beide? Een kwart van de deelnemers (24,3%) noemt zich expliciet een advieskantoor. Terwijl 12,4% zichzelf omschrijft als een compliancekantoor. Meer dan de helft (63,4%) herkent zichzelf (nog) niet in één van de beide categorieën.

Prijszetting: forfaitair of in regie

Nu wordt het interessant. Kiezen je collega’s voornamelijk voor forfaitaire bedragen of werken ze liever in regie? Ook hierin blijken de kampen verdeeld, met 40,1% van de kantoren dat voornamelijk werkt met forfaitaire prijzen, 36,6% voornamelijk in regie factureert en 23,3% een combinatie aanbiedt.

Vergelijken we vervolgens ook regionaal, dan vallen er enkele verschillen op. Onder andere dat in Vlaams-Brabant de meerderheid (61%) van de kantoren met een forfaitair bedrag werkt terwijl in West-Vlaanderen de meerderheid (63%) liever in regie werkt.

Nemen we de grootte van het kantoor mee in de vergelijking, dan valt op te merken dat voornamelijk de grotere kantoren in regie werken terwijl kantoren tot 5 medewerkers vooral verkiezen forfaitair te factureren.

Prijszetting: uurprijs

In gesprek met nieuwe klanten mikken de Antwerpse kantoren op de hoogste forfaitaire uurprijs, namelijk gemiddeld € 96,46 per uur terwijl ondernemers in Vlaams-Brabant er het goedkoopste vanaf komen met gemiddeld €85,29 per uur.

Eenmanskantoren mikken gemiddeld op zo’n €90 per uur, terwijl de grotere kantoren voor €110 per uur kiezen.

De goedkoopste respondent vroeg slechts €50 per uur, de duurste €160 per uur.

Hoeveel rekenen we dan aan voor losse adviesuren (door ervaren accountants) aan niet-klanten of buiten de afgesproken forfaitaire bedragen?

In deze vraag wordt het verschil tussen eenmanskantoren en de grote jongens in de sector meteen duidelijk met een prijsverschil van bijna 78%.

Gemiddelde prijszetting per provincie op jaarbasis

Hoeveel een ondernemer betaalt voor zijn boekhouding hangt ook deels af van de grootte van zijn onderneming. In de prijs enquête zijn ondernemingen in de volgende categorieën ingedeeld:

  • eenmanszaak in bijberoep, niet btw-plichtig
  • eenmanszaak in bijberoep, wel btw-plichtig
  • eenmanszaak in hoofdberoep
  • vennootschap met 100 documenten per jaar
  • vennootschap met 1.000 documenten per jaar
  • vennootschap met 10.000 documenten per jaar

Onderstaande tabel geeft een overzicht van wat een boekhoudkantoor gemiddeld per jaar aanrekent, opgesplitst per provincie ter vergelijking. Over de grote lijn blijkt Limburg de goedkoopste provincie en West-Vlaanderen, opvallend, de duurste.

Vergelijken we de prijzen op basis van kantoorgrootte, dan is de algemene trend: hoe groter het kantoor, hoe hoger de prijs. De uitzondering hier is het vennootschap met meer dan 10.000 documenten per jaar, al is het wel mogelijk dat dit komt door de kleinere populatie kantoren met 41 tot 100 medewerkers en 101 tot 250 medewerkers. Een kleine populatie kan namelijk een gemiddelde flink vertekenen.

Softwarekosten

Op de vraag of men weet hoeveel procent van de totale kosten opgeslokt worden door softwarekosten, was 63% van de respondenten hiervan op de hoogte.

Bij deze groep zijn softwarekosten goed voor gemiddeld 14% van de totale kosten van het kantoor. Meer dan de helft van de bevraagde kantoren rekent deze softwarekosten niet door aan de klant. Een kwart doet dit wel apart op de factuur en 21% doet dit enkel als de klant specifieke software wilt toevoegen.

Als we kijken naar capaciteit is algemeen bekend dat het personeelstekort in de sector heel wat kantoren brengt tot een complete klantenstop.

Net iets minder dan de helft van de bevraagde boekhoudkantoren heeft momenteel een klantenstop. Bij degene die nog geen klantenstop hebben, kunnen er nog gemiddeld 28 klanten worden toegelaten met het huidige team.

Daarbij rekenen accountants op gemiddeld 53 dossiers per medewerker. De aantallen lopen hierbij echter heel sterk uiteen, gaande van slechts 10 (mogelijks grotere) dossiers per medewerker tot zelfs een eenmanskantoor met 250 dossiers in eigen beheer.

Wil jij als eerste op de hoogte blijven van dergelijke onderzoeken in de accountancysector? Schrijf je dan hier in voor de wekelijkse accountancy nieuwsbrief.

4238 views

Team Boekhouderstotaal

Gezamelijk geschreven door het Boekhouderstotaal schrijversteam

alle artikels