Ongeveer 12% van de bedienden krijgt een thuiswerkvergoeding. Dat blijkt uit cijfers van Acerta. Dat is ongeveer een verdubbeling ten opzichte van twee jaar geleden. De gemiddelde thuiswerkvergoeding bedraagt net iets minder dan 37 euro per maand, of zo’n 442 euro op jaarbasis.
Thuiswerk kwam in een stroomversnelling dankzij de coronacrisis. Hoewel iedereen in principe terug fulltime naar kantoor mag, hebben verschillende bedrijven en werknemers ingezien dat thuiswerk ook voordelen heeft. Door medewerkers een maandelijkse vergoeding uit te betalen voor thuiswerk, kunnen bedrijven op deze manier hun werknemers ook iets extra geven zonder de loonkost te hoog op te drijven.
Het maximumbedrag ligt sinds 1 januari 2023 op 148,73 euro per maand. De gemiddelde vergoeding is dus ongeveer een kwart van het maximale bedrag. Ellen Van Grunderbeek, experte hybride werken bij Acerta Consult: “Tot de bovengrens van 148,73 euro is de thuiswerkvergoeding vrijgesteld van RSZ en belastingen. Het gemiddelde van de effectief toegekende thuiswerkvergoedingen blijft ver onder dat maximum. Dat kan betekenen dat werkgevers eerder kiezen voor een dagforfait per effectief van thuis gewerkte dag. Wordt er minder dagen van thuis gewerkt, dan is de vergoeding ook lager. Voor bedrijven die hun werknemers toch een hogere thuiswerkvergoeding willen toekennen, zou een maandforfait ook een optie kunnen zijn. De keuze moet in elk geval zijn vastgelegd in een bijlage over het thuiswerkbeleid bij de arbeidsovereenkomst.”
Wat valt er nu precies onder die thuiswerkvergoeding? Een thuiswerkvergoeding kan breed geïnterpreteerd worden. Denk in de eerste plaats aan verwarming en elektriciteit, maar ook printkosten, kantoorbenodigdheden en koffie. Zelfs de huur of afschrijving van de ruimte die als thuiskantoor dient, kunnen als onderwerp van de thuiswerkvergoeding aanvaard worden.
Ga hier naar het volledige artikel.
221 views
Afgelopen week opende VGD een nieuw kantoor in het SkylinE40 kantorencomplex in Aalst. Het nieuwe kantoor past in de visie van VGD om zijn regionale dienstverlening verder uit te bouwen. “Het ni ...
Het team informatiemonitoring van Fisconetplus stelt voor: de geactualiseerde versie van de documentatiemap Tax Shelter. Het Tax Shelter systeem werd onlangs uitgebreid naar de gamingindustrie om d ...
Van de Belgische werknemers die het afgelopen jaar met pensioen zijn gegaan, heeft 40% dat gedaan voor de officiële pensioenleeftijd van 65 jaar. Dit vertegenwoordigt bijna een stijging van 10% t ...
FRWRD kondigt met trots de opening van een nieuwe vestiging in Maldegem aan. Deze nieuwe vestiging markeert een belangrijke mijlpaal in de continue groei en uitbreiding van het bedrijf. De vestiging i ...
Enkele maanden geleden trad Brouwers Groep toe tot de PIA Group Nederland, en daar stopt het niet. Afgelopen weken zijn er opnieuw twee regionale leiders uit de Nederlandse accountancy- en advisorymar ...
De transitie naar elektrische auto’s dreigt wereldwijd een gat te slaan in de begroting van overheden omwille van het verlies van inkomsten op brandstoffen. De Amerikaanse staat Texas denkt daar ...
FOD Financiën meldt dat het volgende IT-onderhoudsweekend plaatsvindt in het weekend van 9 en 10 septeber 2023. Er zal geen totale onderbreking van alle e-services zijn, maar het is wel mogelijk ...
Sinds 1 september 2023 kunnen ondernemers terecht in het nieuwe Baker Tilly kantoor in Waregem. Dit kantoor is ondertussen al de zevende locatie van Baker Tilly, gespecialiseerd in accountancy, audit, ...
Op zijn site heeft de Balanscentrale nu aangekondigd dat de de toepassing Filing is opnieuw beschikbaar. Aandachtpunt: toeslag voor laattijdige neerleggingen pas van toepassing vanaf zaterdag 2 s ...
Op 1 september 2023 zijn Liberoo IT en Nubila een strategische samenwerking aangegaan om de IT-infrastructuur van kleine en middelgrote ondernemingen te verbeteren. Vanaf nu opereren de samengevoegde ...