30/11/2020
![]() |
Jeneus in andermans zaken te steken, dat doe je toch niet!?
Maar Kamal Kharmach maakt graag een uitzondering op de regel. In de realityserie 'Andermans zaken' op één trekt hij naar ondernemers die voor een dringend, vaak financeel, probleem staan. Samen met hen gaat hij op zoek naar een oplossing.
In aflevering 1 ontmoeten we bakkerskoppel Laurens en Melissa. Zij werken allebei keihard maar verdienen 'het zout op hun patatten' niet. Ze hebben belangrijke schulden bij hun leveranciers. De belangrijkste oorzaak? Een veel te groot aanbod in de bakkerij. De winkel is te klein en Melissa wilt uitbreiden. Laurens is hier echter niet van overtuigd. Bovendien ontbreken de financiële middelen.
Keuzes makenWat is het probleem met hun enorm groot aanbod? Een ruim assortiment zorgt voor veel voorraad, in hun geval gaat het dan ook nog om bederfbare goederen. Dat betekent niet alleen voorraad in de winkel maar ook in de bakkerij zelf. Denk aan vele verschillende soorten bloem en andere ingrediënten. Melissa is er van overtuigd dat een uitgebreid aanbod nodig is om haar klanten zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Maar niets is minder waar. Ze beseft niet dat een overaanbod haar klanten keuzestress bezorgt. Het maakt het net moeilijker om te kiezen.
Voorraad eet geld!Blijkt ook dat hun best verkopende producten - lang grijs brood en eclairs - maar heel weinig ruimte krijgen in de winkel door het overaanbod van andere goederen. Het kwam in de reportage niet voor, maar het gebeurt ongetwijfeld heel vaak dat ze tegen het middaguur al zonder hun best verkopende items zitten. Terwijl er een ruim overschot is van andere, vaak duurdere maar minder gegeerde soorten brood en gebak. En ook de grote voorraad in de bakkerij zorgt voor stockage problemen. Bovendien ligt er veel geld vast in deze voorraden, waardoor het koppel in de cashflow-problemen komt en zichzelf nauwelijks loon kan uitkeren.
Durf te focussenDé oplossing = downsizen. Minder soorten brood, alle niet-bakkerij producten (waarop ze nauwelijks marge hadden) de deur uit én meer ruimte creëren voor hun belangrijkste aanbod. M.a.w. durf jezelf te focussen en je klant duidelijk te maken waarin je gespecialiseerd bent. Het resultaat is minder uren hard werk én een winstgevende zaak. Deze filosofie kan je doortrekken voor dienstverleners: teveel aanbod leidt naar verwarring en onduidelijkheid bij je klanten en prospects waar je exact voor staat en waarin je gespecialiseerd bent.
Vredestraat 2
9500 Geraardsbergen
Specialisatie: Vennootschappen - Eenmans (...)
Tweebruggenstraat 32/0001
9160 Lokeren
Specialisatie: Boekhouding - Accountancy (...)
Tivolistraat 79
9700 Oudenaarde
Specialisatie: Boekhouding en fiscalitei (...)
Als bij een onderneming de kas niet klopt, moeten er andere cijfers komen of andere gezichten.
- Friedrich Flick -